måndag 22 juni 2009

Snillrikt system mot fusk.

Hela röstningen görs via små handdatorer, det har jag berättat om tidigare. Handdatorerna är uppkopplade mot en central server där all information lagras. Och den är förprogrammerad med uppgifter om alla jurymedlemmar.

Man måste rösta på alla bidrag annars får man inte logga ut. Det gäller även de bidrag som kommer från den egna byrån. Men centraldatorn är programmerad att utesluta alla röster som kommer in från jurymedlemmar på deras egna kampanjer. Alltså spelar det ingen roll om jag ger mina jobb nior eller ettor, rösterna räknas ändå bort.

Datorn är också programmerad att att varna för "patriotic votes". Det vill säga att om man röstar väldigt högt, eller lågt för den delen, på bidrag från sitt eget land varnar datorn. Den utgår ifrån medelvärdet på hur alla har röstat och om man ligger två poäng över eller under det får observatörerna ett meddelande.

Okej, men man kan väl påverka de andra jurymedlemmarna? Nej, skulle jag säga. Under de första dagarna ser man inte ens alla bidrag. När jag klev in i rummet i fredags där alla jobb som hamnat på shortlist fanns, hade jag bara röstat i sex utav de tjugofem kategorierna och bara stött på ett av våra jobb. Jag hade ingen aning om hur det gått för de andra. Så att hitta fem av våra grejer i rummet var en fantastisk överraskning.

När vi igår röstade för vilka bidrag som ska få lejon på kvällens prisutdelning fick jag lämna rummet varje gång ett av våra bidrag togs upp. Allt för att var och en skulle våga säga vad de tyckte utan att ta hänsyn till att jag lyssnade.

Så. Ganska vattentätt system enligt min mening.

1 kommentar:

Anonym sa...

Grattis!!!!!!!!
/ Pia